علل خشکی چشم

 

علل خشکی چشم:


خشکی چشم باعث خارش، سوزش و تحریک چشم می‌شود و می‌تواند با اشک یا تاری دید همراه باشد. این شرایط می‌تواند به علت قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد، تهویه هوا یا باد سرد رخ دهد.


 

خشکی چشم می‌تواند به دلیل برخی عادت‌ها یا شیوه‌های زندگی پیشرفت کند، مانند صرف ساعت‌هایی از روز در مقابل کامپیوتر یا خوردن غذای تند هنگام ناهار، علل دیگر خشکی چشم عبارتند از:

برخی از دارو‌ها (ضد انعقاد، آرام بخش، آنتی هیستامین‌ها و قرص‌های ضد بارداری)
دود سیگار
نوشیدن بیش از حد الکل
روند پیری طبیعی
آلودگی هوا
شرایط پزشکی مانند آرتریت روماتوئید، آلرژی و یائسگی
با این حال، خشکی چشم مزمن یک داستان متفاوت است. ۳۰ تا ۴۰ غده کوچک که در لبه هر پلک قرار دارند (غدد میبومین نامیده می‌شوند) ممکن است نقصی در عملکرد آن‌ها ایجاد شود، یا مسدود شده و یا ملتهب شوند.

این غدد مسئول تولید ماده‌ای چرب هستند که مانع تبخیر سریع اشک چشم می‌شوند. این غدد چشمان شما را روان و آبکی نگه می‌دارند و مانع خشکی چشم می‌شوند.

شایع‌ترین علت خشکی چشم مزمن زمانی است که این غده‌ها آسیب دیده باشند و چشم‌ها مقدار کافی اشک طبیعی تولید نمی‌کنند.

خشکی چشم مزمن باعث تحریک دائمی چشم می‌شود که ممکن است شامل احساسات غیرمعمول یا خارش، تحریک، سوزش، ترشحات چشم، خستگی چشم، تاری دید و درد ناگهانی چشم باشد.

بیماران اغلب به علت خشکی چشم به طور غیرمعمول چشمان قرمز یا خون گرفته‌ای دارند. ممکن است خشکی و درد چشم ناشی از فشار روی چشم باشد

(مثلا پس از خواندن یک کتاب یا خیاطی کردن یا کار با کامپیوتر). برخی افراد در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران قرار دارند، مانند زنان بالای ۶۵ سال.

درمان خشکی چشم:

درمان برای چشم های خشک می تواند پزشکی و جراحی باشد. مداخله جراحی در مواردی که روش های پزشکی نتایجی به دست نمی آورند استفاده می شود. به طور معمول، درمان جراحی به منظور اصلاح نقص های قرنیه یا پلک ها، و همچنین در رفع عوارض ناشی از سندرم چشم خشک است.

 

درمان دارویی خشکی چشم

درمان دارویی اولین گام در درمان خشکی چشم است. مدت زمان آن بستگی به میزان موثر بودن درمان دارد. تعدادی از داروها در دوره درمان دارویی استفاده می شود.

 

اشک مصنوعی

برای جبران فقدان مایع اشک، آماده سازی یک اشک مصنوعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. چگالی و ترکیب آنها متفاوت است. اگر بیماری ملایم باشد، توصیه می شود از قطره های چشم استفاده کنید. در صورتی که فرم بیماری متوسط ​​و شدید باشد، استفاده از ژل و پماد توصیه می شود.

 

داروهای ضد التهابی

داروهای ضد التهابی یکی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماری های چشم هستند. درمان پروسه التهابی، آنها همچنین مانع توسعه سندرم چشم خشک می شوند. بسیاری از این ابزارها ترکیبی از اجزای ضد التهابی و ضد باکتری هستند.

 

داروهای متابولیک

داروهای متابولیک معمولا پماد هستند که باید چندین بار در روز برای پلک پایین استفاده شوند. این داروها کمک به افزایش محتوای پانتوفتین اسید، که در متابولیسم درگیر است، می کنند، خواص بازسازی سلول ها را افزایش می دهند و موجب عادی سازی تولید مایع اشک می شود.

 

آنتی هیستامین ها

داروهای ضد آلرژی کمک می کند تا واکنش های آلرژیک در بدن را متوقف کنند، که می تواند به عنوان ناراحتی و احساس "شن" در چشم ظاهر شود.

 

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد باکتری اغلب در چشم پزشکی استفاده می شود، زیرا حتی اگر پروتئین التهابی از طبیعت باکتریایی نباشد، همیشه خطر ابتلا به عفونت باکتریایی وجود دارد. اغلب آنتی بیوتیک ها به صورت پماد موضعی استفاده می شوند.

 

درمان جراحی سندرم چشم خشک

جراحی در موقعیت هایی قرار دارد که داروها به اندازه کافی موثر نیستند.

 

انواع مختلفی از جراحی وجود دارد که برای سندرم چشم خشک استفاده می شود.

 

بستن مجاری اشک

ممکن است انسداد مجرای دهلیزی انجام شود. در نتیجه در زمان پلک زدن، قرنیه شروع به شستشو با اشک به طور موثرتر می کند. اغلب این مداخلات جراحی شامل مسدود کردن مجرای اشک با میل های خاص و همچنین بستن آنها با استفاده از یک پرتو لیزر یا واحد الکترو جراحی می باشد.

 

کاهش سطح تبخیر مایع اشک

بعضی اوقات پزشکان به لبه های پلک می زنند، به همین دلیل، شکاف چشم کاهش می یابد. این به کاهش ناحیه تبخیر مایع اشک کمک می کند. به عنوان یک قاعده، این مداخله انجام می شود در صورتی که فقط یک انسداد مجرای اشک آور باعث ناتوانی در ترشح  نشود.

 

ایمپلنت غدد اشکی اضافی

پیوند غدد مخاطی اضافی بسیار دشوار است، اما در عین حال، درمان موثر برای xerophthalmia است. آنها از دهان بیمار به بافت های چشم کاشته می شوند. اثربخشی این مداخله جراحی عمدتا بستگی به شرایط جراح دارد .

 

 

درمان عوارض خشکی چشم

سندرم خشکی چشم، یک بیماری بی ضرر نیست. در موارد شدید، می تواند منجر به زخم قرنیه و سوراخ شدن آن شود. در این مورد پیوند از بافت ملتحمه و مخاط دهان پیوند می شود، هدف از آن ارتقاء بهبود زخم ها است. این عملیات بسیار جدی است و موفقیت آن بستگی به چگونگی تجربه جراحان دارد.

 

برای درمان سندرم چشم خشک، بعضی ابزار از طب سنتی به خوبی خود را اثبات کرده اند. در عین حال، باید خاطرنشان کرد که چنین روش هایی نمی توانند ترشح مایع اشک را افزایش دهند و نمی توانند نقص های چشم را بهبود بخشند.

 

محبوب ترین داروی گیاهی که کمک می کند تا از احساس "شن و ماسه" در چشم خلاص شد و باعث مرطوب شدن چشم می شود بابونه و گل کلم بروکلی است. یک قاشق غذا خوری برای یک فنجان آب جوش بعد از دم کشیدن و سرد شدن برای شستشوی چشم استفاده شود.

قطره عسل ثابت شده است که خوب است. آنها با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری عسل (شما فقط می توانید طبیعی استفاده کنید) با 500 میلی لیتر آب مقطر تهیه می شود. عسل باید کاملا حل شود این ابزار دو بار در روز، یک قطره در هر چشم استفاده می شود. ترکیب را در یخچال نگهداری کنید.

 

 

پیشگیری از خشکی چشم

همانطور که شناخته شده است، همیشه پیشگیری از بیماری بسیار ساده تر از درمان آن است.Xerophthalmia استثنا نیست. بر طبق آمار، تعدادی از عواملی هستند که به توسعه این مشکل کمک می کنند. بنابراین، چشم ها با افزایش استرس بصری، کار طولانی مدت کامپیوتر و خواندن، خشک می شوند. به عنوان یک نتیجه از رطوبت کم؛ در شرایط دمای بالا؛ برای مثال، استفاده از تهویه مطبوع، در جریان مستقیم باد قرار نگرفتن و دوری از تحریک کننده ها (سموم، آلرژن، گرد و غبار).

 

به منظور جلوگیری از تعادل بین ترشح مایع اشک و تبخیر آن، شما باید زمان صرف شده در کامپیوتر را محدود کنید، همچنین به طور منظم، هر سی دقیقه، وقفه هایی را داشته باشید و چشم ها را ببندید.

 

اگر یک تهویه مطبوع یا فن در اتاق کار می کند، جریان هوا نباید به صورت شما بخورد.

 

هنگام کار در شرایط دمای بالا هوا، باید از قطره های مرطوب کننده یا اشک مصنوعی استفاده کنید.

چشم های خشک یکی از رایج ترین دلایل عدم استفاده از محصولات تصحیح بینایی تماسی است. اغلب هنگام استفاده از لنزها بیماران از ناراحتی در پایان روز و همچنین هنگام کار در مانیتور شکایت دارند.

 

در این صورت، اگر استفاده از لنزهای تماسی با ناراحتی دائمی همراه باشد، با پزشک خود مشورت کنید تا امکان تغییر نوع دیگری از اصلاح دید را بگیرید یا راه حل مورد استفاده برای مراقبت از لنز را تغییر دهید. علاوه بر این، برای کاهش علائم ناخوشایند، ممکن است از اشک مصنوعی(آرتلاک) استفاده شود.

 

باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از لنزهای تماسی، بسیاری از قطره های چشم را نمی توان استفاده کرد. به عنوان مثال، محدودیت های موجود در دستورالعمل های مربوط به محصول پزشکی مشخص می شود. همچنین در طول استفاده از لنزها نمی توان پماد چشم را اعمال کرد.

 

 

عواقب جدی خشکی چشم

چشم های خشک - علامتی است که نه تنها باعث ناراحتی بسیار مهمی می شود، بلکه می تواند عوارض جدی ایجاد کند. این به دلیل پیشرفت روند التهابی است که می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.

 

باید در نظر داشت که با درمان موقتی سندرم چشم خشک، می توانید از شر آن خلاص شوید. اگر بیمار طولانی مدت تظاهرات خشکی چشم را نادیده بگیرد، می تواند منجر به تغییرات التهابی در قرنیه و سایر بافت های چشم شود.

 

بنابراین، به علت سندرم خشکی چشم، ملتحمه (پروسه التهابی در ملتحمه) و کراتیت (التهاب قرنیه) می تواند رخ دهد. آنها از طریق قرمزی اسکلرا و ملتحمه، حس جسم خارجی در چشم، فتوفوبیا ظاهر می شوند.

 

در موارد شدید، ممکن است حتی بر روی قرنیه ظاهر شود. گاهی اوقات زخم ها می توانند خیلی عمیق باشند که از طریق قرنیه نفوذ می کنند - در این مورد آنها در مورد سوراخ شدن قرنیه می گویند. این کار با جدایی شبکیه و کوری کامل همراه است.

 

مقاله کوتاه برای کسانی که زمان ندارند

حتی زمانی که خوشحال هستید، چشمان شما پر از اشک می شود. اشک ها رطوبت و روانکاری را ارائه می دهند تا به شما کمک کنند تا راحت تر به نظر برسید.

ترکیب اشک

با وجود اشک در چشم چه اتفاقی می افتد؟ آنها ترکیبی از:

آب برای رطوبت

روغن

مخاط

آنتی بادی ها و پروتئین های خاصی که عفونت را از بین می برند

مواد تشکیل دهنده از غدد ویژه در اطراف چشم شما ترشح می شود . خشکی چشم  اغلب به این معنی است که سیستم اشک شما درست کار نمی کند.

 

هنگامی که اشک رطوبت کافی را فراهم نمی کند، ممکن است خشکی چشم را متوجه شوید:

اشک ریزش درست است با وجود خشکی چشم ها حالت ملتهب و اشک  آلود دارند.

این احساس که گویی چیزی در چشم شما وجود دارد(مثل شن ریزه یا مژه)

خارش

قرمزی و داغی چشم

بینایی مبهم

حساسیت  به نور

گاهی اوقات در چشمهای خشک، اشک بیش از حد ایجاد می کنند. این حالت گیج کننده به این دلیل اتفاق می افتد: زیرا کمبود رطوبت، چشم شما را تحریک می کند. خشکی چشم یک سیگنال را از طریق سیستم عصبی خود برای تولید اشک بیشتر می فرستد. اشک تولید و ارسال می شود تا از خشکی جلوگیری کند. در این حالت شما احساس می کنید که شن و ماسه در چشم وجود دارد و در حال خراشیدن چشم شما است. اما این اشک عمدتا از آب است و هیچ کدام از عناصر تشکیل دهنده اشک را ندارد بنابراین مانند اشک های معمول عمل نمی کند. آنها می توانند آلودگی را از بین ببرند، اما نمی توانند سطح چشم  شما را پوشش دهند.

علت خشکی چشم چیست؟

گاهی اوقات، عدم تعادل در سیستم تولید اشک شما وجود دارد. یا سیستم تهویه مطبوع، بخاری یا چیزهای دیگری که در اطراف شما وجود دارد می تواندباعث خشکی محیط و خشک شدن سریع اشک شوند.علل دیگر عبارتند از:

 

فرآیند پیری طبیعی، به ویژه یائسگی

عوارض جانبی داروهای خاص مانند آنتی هیستامین ها

بیماری هایی که توانایی شما برای ایجاد اشک ها را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند سندرم Sjogren ، آرتریت روماتوئید و بیماری های کلاژن عروقی

مشکلات در پلکها

خشکی چشم چگونه درمان می شود

تعدادی گزینه وجود دارد. درمان شامل موارد زیر است:

 

قطره های اشک مصنوعی و پماد. این شایع ترین درمان است. بسیاری از قطره ها بدون نسخه در دسترس هستند. هیچ محصولی برای همه کار نمی کند، بنابراین شما ممکن است چند نفر را امتحان کنید تا بتوانید از آن برای شما درست استفاده کنید. اگر چشمهای خفیف مزمن دارید، باید از قطره ها استفاده کنید حتی اگر چشمانتان خوب باشد یا به اندازه کافی مرطوب نباشند.

اگر در هنگام خواب، چشم شما خشک است، می توانید از یک محصول چرب مانند پماد چشمی در شب استفاده کنید. 

انسداد موقتی منافذ خروجی اشک در گوشه های داخلی پلک ها، دکتر شما ممکن است تصمیم به بستن این منافذ بصورت موقت یا دائمی بگیرد. 

 

انکوباتورهای پانکتال بدون انحلال و انسداد پانکال به وسیله کاپرتژی (اعمال حرارت به مجرای اشک خروجی). اگر این عمل موقت به خوبی کار کند، پزشک شما ممکن است برای مدت طولانی تر این کار را انجام دهد.

یا او می تواند یک روش را به نام cautery کوتری پونکتوم( سوزاندن منفذ خروجی اشک با کوتر)را انتخاب کند. 

این اقدامات باعث افزایش سطح اشک چشم می شود با مسدود کردن "drainpipe" که از طریق آن اشک معمولا از چشم شما به بینی شما بر می گردد. این روش ها نیاز شما را به اشک مصنوعی کاهش میدهند.

 

لیپیفلو. این دستگاه پزشکی از گرما و فشار برای پاک کردن غده های مسدود شده بر اثر بلفاریت روی پلک استفاده می کند. این غدد باعث ایجاد روغن در اشک شما می شود و چشم شما  علاوه بر مرطوب نگه داشتن و روانی چشم از تبخیر اشک جلوگیری می کنند.

 

کرم تستوسترون. چشم خشک می تواند به علت عدم وجود هوزمون تستوسترون در غدد چربی در پلک ها ی شما باشد. دکتر ممکن است کرم تستوسترون را که به پلکهایتان اعمال می کنید، به شما بدهدکه می تواند به غدد چربی شما کمک کند تا بهتر کار کنند.

 

سیکلوسپورین (Cequa، Restasis ) . تجویز این قطره چشم به چشمان شما کمک می کند تا تولید اشک را افزایش دهد.

 

Lifitegrast ( Xiidra ). این قطره ها دو بار در روز برای شروع تولید اشک تجویز می شود.

 

سایر داروها و تغذیه : شما می توانیدقطره های استروئید چشم را برای دوره های کوتاه مدت همراه با اقدامات طولانی مدت استفاده کنید. اضافه کردن روغن ماهی یا امگا 3 به رژیم غذایی خود می تواند در بهبود خشکی چشم کمک کند.

 

  • علی سلطانی
  • جمعه ۲۶ مهر ۹۸
  • ۱۱:۳۷
هم میهن

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
علل خشکی چشم :: درمانسرا

علل خشکی چشم

 

علل خشکی چشم:


خشکی چشم باعث خارش، سوزش و تحریک چشم می‌شود و می‌تواند با اشک یا تاری دید همراه باشد. این شرایط می‌تواند به علت قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد، تهویه هوا یا باد سرد رخ دهد.


 

خشکی چشم می‌تواند به دلیل برخی عادت‌ها یا شیوه‌های زندگی پیشرفت کند، مانند صرف ساعت‌هایی از روز در مقابل کامپیوتر یا خوردن غذای تند هنگام ناهار، علل دیگر خشکی چشم عبارتند از:

برخی از دارو‌ها (ضد انعقاد، آرام بخش، آنتی هیستامین‌ها و قرص‌های ضد بارداری)
دود سیگار
نوشیدن بیش از حد الکل
روند پیری طبیعی
آلودگی هوا
شرایط پزشکی مانند آرتریت روماتوئید، آلرژی و یائسگی
با این حال، خشکی چشم مزمن یک داستان متفاوت است. ۳۰ تا ۴۰ غده کوچک که در لبه هر پلک قرار دارند (غدد میبومین نامیده می‌شوند) ممکن است نقصی در عملکرد آن‌ها ایجاد شود، یا مسدود شده و یا ملتهب شوند.

این غدد مسئول تولید ماده‌ای چرب هستند که مانع تبخیر سریع اشک چشم می‌شوند. این غدد چشمان شما را روان و آبکی نگه می‌دارند و مانع خشکی چشم می‌شوند.

شایع‌ترین علت خشکی چشم مزمن زمانی است که این غده‌ها آسیب دیده باشند و چشم‌ها مقدار کافی اشک طبیعی تولید نمی‌کنند.

خشکی چشم مزمن باعث تحریک دائمی چشم می‌شود که ممکن است شامل احساسات غیرمعمول یا خارش، تحریک، سوزش، ترشحات چشم، خستگی چشم، تاری دید و درد ناگهانی چشم باشد.

بیماران اغلب به علت خشکی چشم به طور غیرمعمول چشمان قرمز یا خون گرفته‌ای دارند. ممکن است خشکی و درد چشم ناشی از فشار روی چشم باشد

(مثلا پس از خواندن یک کتاب یا خیاطی کردن یا کار با کامپیوتر). برخی افراد در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران قرار دارند، مانند زنان بالای ۶۵ سال.

درمان خشکی چشم:

درمان برای چشم های خشک می تواند پزشکی و جراحی باشد. مداخله جراحی در مواردی که روش های پزشکی نتایجی به دست نمی آورند استفاده می شود. به طور معمول، درمان جراحی به منظور اصلاح نقص های قرنیه یا پلک ها، و همچنین در رفع عوارض ناشی از سندرم چشم خشک است.

 

درمان دارویی خشکی چشم

درمان دارویی اولین گام در درمان خشکی چشم است. مدت زمان آن بستگی به میزان موثر بودن درمان دارد. تعدادی از داروها در دوره درمان دارویی استفاده می شود.

 

اشک مصنوعی

برای جبران فقدان مایع اشک، آماده سازی یک اشک مصنوعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. چگالی و ترکیب آنها متفاوت است. اگر بیماری ملایم باشد، توصیه می شود از قطره های چشم استفاده کنید. در صورتی که فرم بیماری متوسط ​​و شدید باشد، استفاده از ژل و پماد توصیه می شود.

 

داروهای ضد التهابی

داروهای ضد التهابی یکی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماری های چشم هستند. درمان پروسه التهابی، آنها همچنین مانع توسعه سندرم چشم خشک می شوند. بسیاری از این ابزارها ترکیبی از اجزای ضد التهابی و ضد باکتری هستند.

 

داروهای متابولیک

داروهای متابولیک معمولا پماد هستند که باید چندین بار در روز برای پلک پایین استفاده شوند. این داروها کمک به افزایش محتوای پانتوفتین اسید، که در متابولیسم درگیر است، می کنند، خواص بازسازی سلول ها را افزایش می دهند و موجب عادی سازی تولید مایع اشک می شود.

 

آنتی هیستامین ها

داروهای ضد آلرژی کمک می کند تا واکنش های آلرژیک در بدن را متوقف کنند، که می تواند به عنوان ناراحتی و احساس "شن" در چشم ظاهر شود.

 

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد باکتری اغلب در چشم پزشکی استفاده می شود، زیرا حتی اگر پروتئین التهابی از طبیعت باکتریایی نباشد، همیشه خطر ابتلا به عفونت باکتریایی وجود دارد. اغلب آنتی بیوتیک ها به صورت پماد موضعی استفاده می شوند.

 

درمان جراحی سندرم چشم خشک

جراحی در موقعیت هایی قرار دارد که داروها به اندازه کافی موثر نیستند.

 

انواع مختلفی از جراحی وجود دارد که برای سندرم چشم خشک استفاده می شود.

 

بستن مجاری اشک

ممکن است انسداد مجرای دهلیزی انجام شود. در نتیجه در زمان پلک زدن، قرنیه شروع به شستشو با اشک به طور موثرتر می کند. اغلب این مداخلات جراحی شامل مسدود کردن مجرای اشک با میل های خاص و همچنین بستن آنها با استفاده از یک پرتو لیزر یا واحد الکترو جراحی می باشد.

 

کاهش سطح تبخیر مایع اشک

بعضی اوقات پزشکان به لبه های پلک می زنند، به همین دلیل، شکاف چشم کاهش می یابد. این به کاهش ناحیه تبخیر مایع اشک کمک می کند. به عنوان یک قاعده، این مداخله انجام می شود در صورتی که فقط یک انسداد مجرای اشک آور باعث ناتوانی در ترشح  نشود.

 

ایمپلنت غدد اشکی اضافی

پیوند غدد مخاطی اضافی بسیار دشوار است، اما در عین حال، درمان موثر برای xerophthalmia است. آنها از دهان بیمار به بافت های چشم کاشته می شوند. اثربخشی این مداخله جراحی عمدتا بستگی به شرایط جراح دارد .

 

 

درمان عوارض خشکی چشم

سندرم خشکی چشم، یک بیماری بی ضرر نیست. در موارد شدید، می تواند منجر به زخم قرنیه و سوراخ شدن آن شود. در این مورد پیوند از بافت ملتحمه و مخاط دهان پیوند می شود، هدف از آن ارتقاء بهبود زخم ها است. این عملیات بسیار جدی است و موفقیت آن بستگی به چگونگی تجربه جراحان دارد.

 

برای درمان سندرم چشم خشک، بعضی ابزار از طب سنتی به خوبی خود را اثبات کرده اند. در عین حال، باید خاطرنشان کرد که چنین روش هایی نمی توانند ترشح مایع اشک را افزایش دهند و نمی توانند نقص های چشم را بهبود بخشند.

 

محبوب ترین داروی گیاهی که کمک می کند تا از احساس "شن و ماسه" در چشم خلاص شد و باعث مرطوب شدن چشم می شود بابونه و گل کلم بروکلی است. یک قاشق غذا خوری برای یک فنجان آب جوش بعد از دم کشیدن و سرد شدن برای شستشوی چشم استفاده شود.

قطره عسل ثابت شده است که خوب است. آنها با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری عسل (شما فقط می توانید طبیعی استفاده کنید) با 500 میلی لیتر آب مقطر تهیه می شود. عسل باید کاملا حل شود این ابزار دو بار در روز، یک قطره در هر چشم استفاده می شود. ترکیب را در یخچال نگهداری کنید.

 

 

پیشگیری از خشکی چشم

همانطور که شناخته شده است، همیشه پیشگیری از بیماری بسیار ساده تر از درمان آن است.Xerophthalmia استثنا نیست. بر طبق آمار، تعدادی از عواملی هستند که به توسعه این مشکل کمک می کنند. بنابراین، چشم ها با افزایش استرس بصری، کار طولانی مدت کامپیوتر و خواندن، خشک می شوند. به عنوان یک نتیجه از رطوبت کم؛ در شرایط دمای بالا؛ برای مثال، استفاده از تهویه مطبوع، در جریان مستقیم باد قرار نگرفتن و دوری از تحریک کننده ها (سموم، آلرژن، گرد و غبار).

 

به منظور جلوگیری از تعادل بین ترشح مایع اشک و تبخیر آن، شما باید زمان صرف شده در کامپیوتر را محدود کنید، همچنین به طور منظم، هر سی دقیقه، وقفه هایی را داشته باشید و چشم ها را ببندید.

 

اگر یک تهویه مطبوع یا فن در اتاق کار می کند، جریان هوا نباید به صورت شما بخورد.

 

هنگام کار در شرایط دمای بالا هوا، باید از قطره های مرطوب کننده یا اشک مصنوعی استفاده کنید.

چشم های خشک یکی از رایج ترین دلایل عدم استفاده از محصولات تصحیح بینایی تماسی است. اغلب هنگام استفاده از لنزها بیماران از ناراحتی در پایان روز و همچنین هنگام کار در مانیتور شکایت دارند.

 

در این صورت، اگر استفاده از لنزهای تماسی با ناراحتی دائمی همراه باشد، با پزشک خود مشورت کنید تا امکان تغییر نوع دیگری از اصلاح دید را بگیرید یا راه حل مورد استفاده برای مراقبت از لنز را تغییر دهید. علاوه بر این، برای کاهش علائم ناخوشایند، ممکن است از اشک مصنوعی(آرتلاک) استفاده شود.

 

باید توجه داشته باشید که هنگام استفاده از لنزهای تماسی، بسیاری از قطره های چشم را نمی توان استفاده کرد. به عنوان مثال، محدودیت های موجود در دستورالعمل های مربوط به محصول پزشکی مشخص می شود. همچنین در طول استفاده از لنزها نمی توان پماد چشم را اعمال کرد.

 

 

عواقب جدی خشکی چشم

چشم های خشک - علامتی است که نه تنها باعث ناراحتی بسیار مهمی می شود، بلکه می تواند عوارض جدی ایجاد کند. این به دلیل پیشرفت روند التهابی است که می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد.

 

باید در نظر داشت که با درمان موقتی سندرم چشم خشک، می توانید از شر آن خلاص شوید. اگر بیمار طولانی مدت تظاهرات خشکی چشم را نادیده بگیرد، می تواند منجر به تغییرات التهابی در قرنیه و سایر بافت های چشم شود.

 

بنابراین، به علت سندرم خشکی چشم، ملتحمه (پروسه التهابی در ملتحمه) و کراتیت (التهاب قرنیه) می تواند رخ دهد. آنها از طریق قرمزی اسکلرا و ملتحمه، حس جسم خارجی در چشم، فتوفوبیا ظاهر می شوند.

 

در موارد شدید، ممکن است حتی بر روی قرنیه ظاهر شود. گاهی اوقات زخم ها می توانند خیلی عمیق باشند که از طریق قرنیه نفوذ می کنند - در این مورد آنها در مورد سوراخ شدن قرنیه می گویند. این کار با جدایی شبکیه و کوری کامل همراه است.

 

مقاله کوتاه برای کسانی که زمان ندارند

حتی زمانی که خوشحال هستید، چشمان شما پر از اشک می شود. اشک ها رطوبت و روانکاری را ارائه می دهند تا به شما کمک کنند تا راحت تر به نظر برسید.

ترکیب اشک

با وجود اشک در چشم چه اتفاقی می افتد؟ آنها ترکیبی از:

آب برای رطوبت

روغن

مخاط

آنتی بادی ها و پروتئین های خاصی که عفونت را از بین می برند

مواد تشکیل دهنده از غدد ویژه در اطراف چشم شما ترشح می شود . خشکی چشم  اغلب به این معنی است که سیستم اشک شما درست کار نمی کند.

 

هنگامی که اشک رطوبت کافی را فراهم نمی کند، ممکن است خشکی چشم را متوجه شوید:

اشک ریزش درست است با وجود خشکی چشم ها حالت ملتهب و اشک  آلود دارند.

این احساس که گویی چیزی در چشم شما وجود دارد(مثل شن ریزه یا مژه)

خارش

قرمزی و داغی چشم

بینایی مبهم

حساسیت  به نور

گاهی اوقات در چشمهای خشک، اشک بیش از حد ایجاد می کنند. این حالت گیج کننده به این دلیل اتفاق می افتد: زیرا کمبود رطوبت، چشم شما را تحریک می کند. خشکی چشم یک سیگنال را از طریق سیستم عصبی خود برای تولید اشک بیشتر می فرستد. اشک تولید و ارسال می شود تا از خشکی جلوگیری کند. در این حالت شما احساس می کنید که شن و ماسه در چشم وجود دارد و در حال خراشیدن چشم شما است. اما این اشک عمدتا از آب است و هیچ کدام از عناصر تشکیل دهنده اشک را ندارد بنابراین مانند اشک های معمول عمل نمی کند. آنها می توانند آلودگی را از بین ببرند، اما نمی توانند سطح چشم  شما را پوشش دهند.

علت خشکی چشم چیست؟

گاهی اوقات، عدم تعادل در سیستم تولید اشک شما وجود دارد. یا سیستم تهویه مطبوع، بخاری یا چیزهای دیگری که در اطراف شما وجود دارد می تواندباعث خشکی محیط و خشک شدن سریع اشک شوند.علل دیگر عبارتند از:

 

فرآیند پیری طبیعی، به ویژه یائسگی

عوارض جانبی داروهای خاص مانند آنتی هیستامین ها

بیماری هایی که توانایی شما برای ایجاد اشک ها را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند سندرم Sjogren ، آرتریت روماتوئید و بیماری های کلاژن عروقی

مشکلات در پلکها

خشکی چشم چگونه درمان می شود

تعدادی گزینه وجود دارد. درمان شامل موارد زیر است:

 

قطره های اشک مصنوعی و پماد. این شایع ترین درمان است. بسیاری از قطره ها بدون نسخه در دسترس هستند. هیچ محصولی برای همه کار نمی کند، بنابراین شما ممکن است چند نفر را امتحان کنید تا بتوانید از آن برای شما درست استفاده کنید. اگر چشمهای خفیف مزمن دارید، باید از قطره ها استفاده کنید حتی اگر چشمانتان خوب باشد یا به اندازه کافی مرطوب نباشند.

اگر در هنگام خواب، چشم شما خشک است، می توانید از یک محصول چرب مانند پماد چشمی در شب استفاده کنید. 

انسداد موقتی منافذ خروجی اشک در گوشه های داخلی پلک ها، دکتر شما ممکن است تصمیم به بستن این منافذ بصورت موقت یا دائمی بگیرد. 

 

انکوباتورهای پانکتال بدون انحلال و انسداد پانکال به وسیله کاپرتژی (اعمال حرارت به مجرای اشک خروجی). اگر این عمل موقت به خوبی کار کند، پزشک شما ممکن است برای مدت طولانی تر این کار را انجام دهد.

یا او می تواند یک روش را به نام cautery کوتری پونکتوم( سوزاندن منفذ خروجی اشک با کوتر)را انتخاب کند. 

این اقدامات باعث افزایش سطح اشک چشم می شود با مسدود کردن "drainpipe" که از طریق آن اشک معمولا از چشم شما به بینی شما بر می گردد. این روش ها نیاز شما را به اشک مصنوعی کاهش میدهند.

 

لیپیفلو. این دستگاه پزشکی از گرما و فشار برای پاک کردن غده های مسدود شده بر اثر بلفاریت روی پلک استفاده می کند. این غدد باعث ایجاد روغن در اشک شما می شود و چشم شما  علاوه بر مرطوب نگه داشتن و روانی چشم از تبخیر اشک جلوگیری می کنند.

 

کرم تستوسترون. چشم خشک می تواند به علت عدم وجود هوزمون تستوسترون در غدد چربی در پلک ها ی شما باشد. دکتر ممکن است کرم تستوسترون را که به پلکهایتان اعمال می کنید، به شما بدهدکه می تواند به غدد چربی شما کمک کند تا بهتر کار کنند.

 

سیکلوسپورین (Cequa، Restasis ) . تجویز این قطره چشم به چشمان شما کمک می کند تا تولید اشک را افزایش دهد.

 

Lifitegrast ( Xiidra ). این قطره ها دو بار در روز برای شروع تولید اشک تجویز می شود.

 

سایر داروها و تغذیه : شما می توانیدقطره های استروئید چشم را برای دوره های کوتاه مدت همراه با اقدامات طولانی مدت استفاده کنید. اضافه کردن روغن ماهی یا امگا 3 به رژیم غذایی خود می تواند در بهبود خشکی چشم کمک کند.

 

  • علی سلطانی
  • جمعه ۲۶ مهر ۹۸
  • ۱۱:۳۷
هم میهن

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

هم میهن ارجمند! درود فراوان!

 با هدف توانمند سازی فرهنگ ملی و پاسداری از یکپارچگی ایران کهن

"وب بر شاخسار سخن "

هر ماه دو یادداشت ملی میهنی را به هموطنان عزیز پیشکش می کند.

خواهشمنداست ضمن مطالعه، آن را به ده نفر از هم میهنان ارسال نمایید.

 

آدرس ها:

 

http://payam-ghanoun.ir/

http://payam-chanoun.blogfa.com/

 

[گل]

 

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

۝۝۝۝♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥۝۝۝۝

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی